Hur du blir en strategisk marknadsförare

En av de svåraste uppgifterna för en marknadsförare är att vara strategisk istället för taktisk. 

Marknadsföring är i sin natur ett väldigt praktiskt och taktiskt yrke. Något som kan göra det svårt att se på sina uppgifter ur ett större perspektiv…

…ur ett strategiskt perspektiv. 

Undersökningar visar att enbart runt ⅓ av B2B-marknadsförare har en dokumenterad strategi. 

Utan en dokumenterad strategi och utan en tydlig väg framåt är det lätt att falla tillbaka på de traditionella marknadskanalerna som annonsering, sponsring av events och vanliga nyhetsbrevsutskick.

Men bara för att du återgår till de traditionellt kanalerna du känner dig trygg med är det inte säkert att de presterar så mycket bättre. 

För bästa möjliga utfall i din marknadsföring måste du ha en strategi. 

Här är några tips som kan hjälpa dig att tänka som en marknadsstrateg: 

Ta dig ur det konstanta nödläget

Om du spenderar dagarna med att släcka bränder och reagera på varje litet hinder som dyker upp, så begränsar du din potential — och dina resultat. 

Dels leder det till att du får svårt att ha tillräcklig framförhållning, och förutsättningarna för att kunna leverera resultat minskar drastiskt. 

Ett vanligt exempel på detta är när mindre företag ska lansera en ny produkt eller en ny tjänst. 

Istället för att spendera några veckor eller en månad på att förbereda sig genom att…

  1. Utföra kundundersökningar
  2. Prata med potentiella kunder 
  3. Samla in all nödvändig data 

…så baserar de sitt nya erbjudande på interna åsikter och behov. 

När de sedan börjar marknadsföra sitt nya erbjudande blir resultatet långt under förväntan. 

Första steget mot att bli en marknadsförare som tänker strategiskt är att ta dig ur det konstanta brandsläckarläget. 

En strategisk marknadsförare planerar flera månader framåt så de har gott om tid att göra nödvändiga undersökningar, ta fram grafiskt material, planera aktiviteter, tilldela ansvarsområden och utföra planen. 

Lär dig minimera risk

Att testa alla möjliga olika saker för att se vad som fungerar är inge strategi, det är slöseri. Både på din tid och på budgeten. 

En strategisk marknadsförare kan förutse konsekvenser bättre än taktiska marknadsförare eftersom de har ett större perspektiv. 

De undviker också att bara köra på när en bra idé dyker upp. Istället gör de en noggrann analys av varje idé, och ser till att det finns en plan för om saker och ting skulle gå åt skogen. 

“Hur kan vi undvika att våra partners uppfattar budskapet fel?”
“Vad händer om en betalande kund får detta erbjudande?”
“Hur kan vi skydda oss mot X om Y skulle hända?”

Att väga risker mot fördelar och deras potentiella utfall hjälper dig att gå vidare till nästa steg. Det gör det också enklare att ändra taktik för att förbättra resultatet istället för att försöka hitta en ny lösning varje gång någonting inte går som planerat.

Fäst dig inte vid dina idéer

De bästa marknadsförarna har ingen stolthet i sina egna idéer. 

De jagar resultat, oavsett om strategin de använder kommer från någon annan eller dem själva.

Om du är beredd att skrota dina egna idéer när en bättre idé dyker upp så kommer du att nå dina och ditt företags mål mycket snabbare och med mindre väghinder.

Det bästa med att inte vara fäst vid dina idéer är att du kan använda kunskapen och briljansen som redan finns i ditt team genom att använda teammöten för att utveckla olika idéer. 

Så länge idén grundar sig i data eller fakta så kan den vara värd att utforska – oavsett hur galen den än verkar i början. 

Använd data för att ta bättre beslut

Data borde vara grunden för alla strategiska beslut och frågeställningar. Dels behöver du inte förlita dig enbart på magkänsla, och dels hjälper det dig att ställa frågor du kanske inte ens hade tänkt på innan.

Det viktigaste av allt är att du samlar in data kontinuerligt. För när du väl har satt en marknadsstrategi i rörelse så kommer datan du samlar in att hjälpa dig välja rätt väg framåt. 

Här är exempel på vilken typ av data som kan vara värdefull att samla in löpande:

  • Surfbeteende på din hemsida
  • Vilka produkter som leder till flest övergivna kundvagnar
  • Vilken del av köpprocessen som leder till flest avhopp
  • Vilka produkter som säljer bäst under de olika säsongerna
  • Hur många produkter en besökare tittar på innan de slutför ett köp
  • Vilka kanaler som leder till flest köp
  • Vilken typ av erbjudande som leder till flest köp
  • VIlken typ av innehåll som får besökare att stanna längst
  • Vilken typ av budskap som leder till mer engagemang
  • Om ökat engagemang på sociala medier är korrelerat med ökad försäljning
  • Vilka målgruppssegment som svarar bäst på e-postmarknadsföring

Så länge du ser till att du använder data som grundsten i dina beslut, kommer du att få bättre resultat än om du tar beslut baserat på magkänsla eller en kollegas åsikt. 

Börja med att identifiera vilken data du redan har tillgång till och använd den för att få en idé om hur du borde bygga upp din strategi. Sätt sedan upp mätbara mål, och utför löpande analyser för att ta reda på om din strategi lever upp till dina förväntningar. 

Data är en nyckelfaktor i varje marknadsstrategi, och att vara en marknadsförare utan data är lite som att försöka skjuta lerduvor med förbundna ögon. 

Lär dig sätta upp mål (på rätt sätt)

Vem som helst kan sätta upp ett mål. Vilken marknadsförare som helst kan nå ett mål. 

Men, det strategiska marknadsförare gör annorlunda är att de sätter upp SMART:a-mål.

SMART står för Specific, Measurable, Achievable, Realistic och Timely.

Med andra ord, en strategisk marknadsförare vet att de inte kan göra allting ensamma eller förändra allting på en gång. De lämnar inget åt slumpen och har alltid en specifik handlingsplan för hur de ska uppnå sina mål – oavsett om det handlar om personliga mål eller i karriären. 

Det kan låta enkelt, men målsättning är en blandning av både konst och vetenskap. För att bli bra på det krävs det träning – som med allt annat. Skickligheten kommer genom att konstant se över dina mål och ändra fokus vid behov, men även genom att testa saker du till en början inte hade räknat med. 

Det bästa sättet att träna upp dina målsättningskunskaper är genom att hitta någon som är bra på det, och försöka att lära dig hur de uppnår sina mål. 

Oavsett om det betyder att du försöker hitta en mentor eller att du läser böcker om ämnet, så är målsättning inte något som är en medfödd gåva. Det är en kunskap som alla kan träna upp. 

Tappa inte fokus och jaga inte allt som blänker

Brainstorming och prioriteringar är oerhört viktigt när du skapar en marknadsstrategi, men det betyder inte alltid att alla idéer kommer att ge resultat. 

Med alla möjligheter och idéer som dyker upp är det ganska lätt att hamna på fel kurs om du inte har en uttalad strategi.

Man kan likna det vid att styra ett skepp. Om du ändrar kurs varje gång någonting blänker till i horisonten kommer du att åka kors och tvärs över havet utan att egentligen komma någonstans. 

Men, du kan känna dig trygg i det att även de mest strategiska marknadsförarna hamnar ur kurs ibland, särskilt om de hoppar på en av årets trender. Experimentation är helt okej, men inte när det leder till att strategin faller samman.

I det stora hela dock så håller de mest framgångsrika marknadsförarna ett och samma fokus samtidigt som de använder experiment för att skapa en mer effektiv strategi.

Skapa nödvändiga dokumentationer

Det är förvånansvärt hur många marknadsförare som inte dokumenterar sina marknadsstrategier, utan väljer istället att förlita sig på processerna som finns inarbetade i deras egna minne.

Det finns många fördelar med att dokumentera din strategi. 

Sanningen är att det inte enbart handlar om att du ska veta vad du håller på med. Först och främst blir det ett levande dokument som knyter ihop många rörliga delar och alla människor som är inblandade. 

Här är några exempel på saker som kan vara inkluderade i en dokumenterad marknadsstrategi:

  • Idealkundsprofiler
  • USP (Unique Selling Proposition) 
  • Vilka kanaler ni använder
  • Vilka tjänster som används
  • Vilka personer som ansvarar över vilka delar (och kontaktuppgifter till externa byråer)
  • Hur ni mäter framgång
  • Erbjudanden, prissättning och viktiga kampanjer (ex. Black Friday, sportlov, skolstart)
  • Kommunikationsregler och rapportering

Det finns självklart många fler punkter som bör finnas i din dokumenterade strategi, och det är rätt mycket användbar information som bara flyter omkring i minnet på några olika personer. Särskilt om det är flera olika team, både internt och externt, som är involverade. 

Sammanfattning

Det är många bollar att hålla koll på för att vara en strategisk marknadsförare, men en sak är viktigare än allt annat: 

Förmågan att blicka framåt. 

Om du vill tänka som en strategisk marknadsförare måste du se bortom det som är aktuellt nu. 

Fastna inte i bränderna som måste släckas, utan planera i förtid, lyft blicken och skapa en övergripande strategi som kan förändras baserat på nya insikter. 

Och sist men inte minst… Det är helt okej att misslyckas. Ingen duktig marknadsförare är utan förluster.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *