Hur du startar en blogg: Den kompletta guiden

I den här guiden får du lära dig allt om att starta en blogg. Från hur du väljer ämne och få dina första läsare, till hur du marknadsför den, tjänar pengar och mer.

Om du är en…

  • Entreprenör
  • Frilansare
  • Student
  • Marknadsförare
  • Person som vill ha en sidoinkomst
  • Person som vill starta ett onlineföretag
  • Lära dig skapa content för din e-handel

Så är den här en guide du inte vill missa. 

En blogg kan hjälpa dig att få in fler kunder, attrahera potentiella arbetsgivare, och att få ut ett viktigt budskap – men det kan även vara början på ditt eget företag. 

Det bästa av allt? Vem som helst klarar av det, oavsett om du är teknisk eller inte. Tack vare lösningar som WordPress, Medium och Wix kan du enkelt skapa en blogg eller hemsida utan att kunna en enda rad kod.

Här är snabblänkar till de olika sektionerna:

Välja ämne | Bloggportaler | Marknadsföra din blogg | Publicera regelbundet | Tjäna pengar på din blogg | Sammanfattning


Det första steget är att…

Välj ett ämne att skriva om

Det viktigaste steget i att starta en blogg är att välja ett ämne att skriva om. 

Helst ett ämne som många är intresserade av att läsa om.  

Men varför välja bara ett ämne? Varför inte bara skriva om det som faller dig in och det du är intresserad av för stunden? 

Ditt val av ämne, och en strategisk innehållsplan är exakt det som skiljer professionella bloggare från amatörer.

Så här är det: 

Förhoppningsvis startar du en blogg för att du har någonting att säga. För att du vill dela med dig av kunskap och fylla ett tomrum i marknaden. 

Problemet är bara att det är fler än du som vill det. Bara idag har det publicerats ca 4.4 miljoner blogginlägg… och det ökar för varje år. 

Men de goda nyheterna? 

Majoriteten av dessa inlägg handlar om just allt och inget. 

Genom att välja ett ämne och hålla dig till det kommer du att: 

  • Bygga upp auktoritet
  • Attrahera fler läsare
  • Attrahera rätt läsare
  • Uppfattas som mer trovärdig
  • Eventuellt kunna tjäna pengar på din blogg 

Ämnet du väljer kommer att svara på frågan: ”Varför borde jag läsa den här bloggen” hos dina framtida läsare. 

Tänk på det så här: 

Låt oss säga att du råkar hitta en blogg skriven av Eva. Där hittar du fantastiska artiklar om träning, kost, och hur du kan gå ned i vikt. Du gillar verkligen innehållet, så därför bestämmer du dig för att skriva upp dig på Evas nyhetsbrev. Men i det första utskicket från Eva skriver hon om sina barn, och tipsar om den senaste regnjackan hon köpte. 

Hur skulle du reagera? 

Förmodligen skulle du avregistrera dig och sluta följa Eva. De flesta som anmäler sig till hennes nyhetsbrev hade velat ha mer information och träning och hälsa – inte tillsynes slumpmässiga tips om kläder eller uppfostran. 

Om du skriver artiklar som hoppar mellan olika ämnen och kategorier är det svårt för en läsare att säga ”den här bloggen hjälper mig att bli bättre på… [infoga ämne här]”. 

Du vill ockupera en psykologisk plats i dina läsares huvuden. Vi människor har inte obegränsat med lagringsutrymme för olika märken och resurser, vi tenderar att komma ihåg sådant som har en tydlig inriktning:

  • Coca Cola – läsk
  • Nike – sportkläder 
  • Volvo – bilar 
  • Global – knivar
  • Din blogg – ?

Dessutom har Google en förkärlek till hemsidor med en tydlig inriktning. Därför kommer du ha ett försprång om du har valt ett ämne redan innan du startar din blogg. 

Så välj ett ämne att skriva om och håll dig till det. Om du tröttnar eller vill skriva om ett annat ämne kan du starta en ny blogg. 

Populära ämnen att starta blogg om 

Här är några populära ämnen som nästan alltid attraherar läsare: 

  • Personlig ekonomi
  • Träning 
  • Kost och dieter
  • Produktivitet
  • Inredning
  • Karriärråd
  • Restips
  • Mental hälsa
  • B2B (Business-to-business)
  • Jakt och fiske
  • Fordon
  • Teknik och teknologi
  • ”Min resa till…[valfritt slutmål]”

Vår rekommendation är att välja ett ämne från ovan lista och gå ned ytterligare en nivå. 

Med andra ord; välj ett ämne, och en specifik målgrupp. 

Här är några exempel: 

  • Karriärråd för mammor
  • Inredning för företag
  • Träning för pensionärer
  • Restips för asien

De flesta ämnen som är inriktade mot konsumenter (den breda massan) tenderar att vara väldigt konkurrensutsatta. 

Det brukar vara väldigt svårt, tidskrävande och ofta dyrt att slå igenom inom dessa kategorier. 

Matlagning och recept är ett exempel. Det finns redan hundratals (om inte tusentals) svenska bloggar som publicerar recept. Dessutom är konkurrensen i världsklass (ICA, Köket, och Tasteline). 

Två av våra favoritämnen är B2B och hälsa. 

Inom B2B har du ämnen som marknadsföring, försäljning, HR, rekrytering och kundservice. Den totala målgruppen du kan nå kommer alltid vara lägre, men kvalitén på läsarna är fantastisk. 

Inom hälsa finns det inte så mycket kunskap inom SEO, så om du är duktig på sökmotoroptimering och har djup kunskap om hälsa har du goda chanser att bygga upp en riktigt stor blogg på lång sikt. 

Ämnen du inte bör starta en blogg om

Personliga hobbies är ett ämne som nästan aldrig fungerar särskilt bra (om din hobby inte är ett av ovan nämnda ämnen). 

Hobbies varierar från person till person, och mängden personer som letar efter en blogg som skriver om just deras hobby är oftast ganska liten. 

Lån, kreditkort, casinospel och betting är alla extremt konkurrensutsatta ämnen med företag som bokstavligen spenderar hundratals miljoner varje år för att behålla sina marknadsandelar. 

Med det sagt så finns det entreprenörer som har byggt upp fantastiska företag baserat på bloggar inom dessa områden. 

Det är bara det att det är väldigt svårt att starta en första blogg inom dessa kategorier, även om det inte är omöjligt. 

Välj bloggportal

När du har valt ett ämne att skriva om är det dags att börja tänka på vilken portal du vill använda. 

Här är de bästa bloggportalerna just nu: 

NamnPrisTyp
WordPressGratisCMS
WebflowGratisCMS
SquarespaceGratisCMS
WixGratisCMS
MediumGratisPortal/CMS
NouwGratisPortal
FinestGratisPortal
VimedbarnGratisPortal
DevoteGratisPortal
Blogg.seGratisPortal

När du väljer bloggportal är det viktigt att du väljer det alternativ som kan tillgodose dina mål. 

Vill du bara ha en plats att skriva av dig på? Då kanske det räcker med en enklare portal som Nouw, Blogg.se eller Medium. 

Vill du använda din blogg till mer än bara att skriva? Vill du kunna addera en webbshop i framtiden, eller ha mer funktionalitet? Då kan det vara smart att välja ett CMS som WordPress, Webflow eller Squarespace. 

Vi kommer förklara skillnaden mellan ett CMS och en portal längre ned. 

De flesta webbhotell som Loopia och One har även egna hemsidesbyggare som du kan starta en blogg på. Dessa rekommenderar vi dock inte. 

Rekommenderade bloggportaler

1. WordPress

Bild från wordpress.org

Om du är seriös med att starta en blogg borde du utan tvekan välja WordPress, med eget webbhotell. 

WordPress är 100% gratis och du kan starta en WordPressblogg på två olika sätt: 

  1. Skaffa egen domän och eget webbhotell, installera WordPress som en hemsida. Detta alternativ är för dig som vill ha mer kraft och valmöjligheter.
  2. Starta en blogg på wordpress.com och använd deras egna tjänst. Detta alternativ är för dig som mest vill ha en plats att publicera inlägg på. 

Vi rekommenderar alltid det första alternativet, att köpa ett domännamn (ex ”gschool.se), och skaffa ett eget webbhotell. Det brukar kosta runt 99kr i månaden, och är väl värt investeringen eftersom det blir din egen plats på internet, som du dessutom kan göra vad du vill med. 

Om du skapar ett konto på Loopia kan du både köpa domännamn, köpa webbhotell och installera WordPress med 1 klick. Allt i samma plattform.

I denna guide kan du lära dig hur du startar en WordPress-sida hos Loopia på 5 enkla steg. 

I denna guide kan du lära dig hur du startar en gratis WordPressblogg. 

Med WordPress får du total kreativ frihet, samtidigt som du får en reklamfri hemsida som också är lätt att optimera för sökmotorer. 

Över 20% av alla hemsidor som existerar på internet drivs av WordPress och om det var en annan blogg som gav dig inspirationen till att starta en egen blogg, är sannolikheten stor att de använder WordPress.

Om du vill ha mer än bara en blogg, eller chansen att utöka din blogg med en fullfjädrad hemsida eller e-handel så är WordPress rätt val för dig. 

Fördelen med WordPress är att du kan ha din hemsida under ett eget domännamn, samt bygga vilken typ av hemsida du vill. 

Tack vare den stora WordPress-communityn finns även hundratusentals färdiga teman och tillägg att välja mellan, som utökar funktionaliteten smidigt. 

2. Medium

Startsidan på medium.com

Medium är en bloggportal för dig som älskar att skriva, och läsa. 

Det är även en av världens största. 

Medium är en avskalad bloggportal som sätter författarskapet i fokus och som hjälper dig att sprida dina inlägg ut i världen. 

Med ett gratiskonto kan du publicera hur många inlägg du vill och välja färger på din nya blogg. Men om du vill ha ditt eget domännamn så måste du betala. 

Medium är helt reklamfritt, och istället finansieras det genom att läsarna och användarna betalar en månadsavgift. 

De har även en egen app som är väldigt bra, och som är optimerad för maximal läsbarhet i mobilen. 

I denna guide kan du lära dig hur du startar en blogg på Medium. 

3. Wix 

Wix är en hemsidebyggare som gör det enkelt att skapa snygga bloggar och hemsidor. 

Det är en amerikansk tjänst som har miljontals användare världen över. 

Även om det är ett verktyg för att bygga hemsidor går det utmärkt att använda för att starta din första blogg. 

Eftersom funktionaliteten finns har du möjlighet att utöka din blogg till en e-handel eller annan hemsida, då de har färdiga moduler och tillägg som går att använda. 

Wix har en gratisversion, men då får du inget eget domännamn och begränsad tillgång till de olika insticksmodulerna. 

Bra att veta om bloggportaler

Det finns två typer av bloggplattformar: 

Portaler och CMS (Content management system). Här förklarar vi skillnaden, samt tar upp för- och nackdelarna.

Portaler

Nouw, Finest, Vimedbarn, Devote och Blogg.se är bloggportaler som tekniskt sett är bloggnätverk.

Ett bloggnätverk är en tjänst som låter dig, mig, och vem som helst att starta en blogg. Det är nästan alltid gratis, eftersom det visas annonser på alla bloggar.

Du har inte särskilt mycket kreativ frihet och är begränsad till att skriva och ladda upp bilder. 

Fördelen med ett bloggnätverk är att det är enkelt och går fort att starta en blogg. Du kan även få ganska stor spridning på dina inlägg även om konkurrensen är hård, eftersom nätverken lyfter upp inlägg från alla bloggare.

Nackdelen är att du nästan inte har någon kontroll, och att du är begränsad till att enbart ha en blogg. 

Det enda undantaget är Medium. Medium är helt reklamfritt vilket ger dina läsare ett bättre intryck. Om du väljer att betala får du tillgång till mer funktionalitet, även om du inte kan bygga ut din blogg till en e-handel eller liknande. 

CMS (Content Management System)

WordPress, Squarespace, Webflow och Wix är tjänster som kallas för CMS.

Ett CMS är ett mer avancerat alternativ till t.ex. Medium, även om både WordPress och Wix är väldigt användarvänliga och lätta att lära sig. 

Med ett CMS kan du bygga hela hemsidor, och det ger till friheten att anlita utvecklare om det så skulle behövas. 

När du startar en blogg är det viktigt att du kan publicera innehåll som du vill, och ett CMS låter dig ladda upp ljud, videos och publicera nedladdningsbara filer. 

Du har även mycket större kreativ frihet med ett CMS. 

Fördelen med WordPress och ett CMS är även att de flesta webbhotell har en funktion för att installera det med bara ett klick. 

Marknadsföring av din blogg

När du har startat din blogg är det dags att börja marknadsföra den. Genom att marknadsföra din nya blogg kan du nå ut till fler personer som är villiga att läsa dina inlägg. 

Att marknadsföra din blogg kan kännas svårt i början, men som du snart kommer upptäcka är det lättare än vad du tror. 

Marknadsföringen består, i det mest grundläggande, av två delar: 

  1. Spridning
  2. Analys

Marknadsföring innefattar självklart fler delar, men spridning och analys är de två viktigaste grundstenarna. 

Utan dem är det inte marknadsföring, bara planlöst utförande. 

Här är några tips om hur du kommer igång. 

Spridning

Annonser på Instagram, bildrättighet instagram

För att sprida din blogg måste du ha en uppfattning om vilka personer du vill nå. 

Baserat på det kan du sedan ta beslut om vilka sociala medier du behöver ha en närvaro på, och hur du kan nå ut till din målgrupp.

I den första sektionen läste du om hur du borde tänka när du väljer ett ämne.

Först väljer du ämne (ex ”inredning”), sedan går du ett steg djupare och väljer målgrupp (”för företag”). 

Om din blogg ska handla om inredning för företag innebär det att din målgrupp i första hand är entreprenörer, VD:ar och kontorsarbetare.

Var spenderar dessa människor sin tid, och var är det relevant för dem att läsa innehåll om kontorsinredning? LinkedIn och Instagram. Kanske skulle du ha nytta att starta din egen kanal på Slack, och bjuda in dessa personer. 

Hade du istället valt ”träning för pensionärer” så hade Facebook, eller kanske YouTube varit ett bättre val. 

Det finns ett gammalt ordspråk som lyder: 

”Fiska där fisken finns”. 

Och det är sanning även när det kommer till marknadsföring. 

Här är en lista över effektiva marknadskanaler du kan använda, både online och offline: 

Digitala marknadsföringskanaler

  • Sociala medier
  • Google / SEO
  • E-post
  • Onlineforum
  • Slack
  • Podcasts
  • YouTube

Traditionella marknadsföringskanaler

  • Events
  • PR
  • Tidningar (ex. insändare)
  • Meetups
  • Tala offentligt
  • Håll i kurser

När du precis startar din blogg är det kanske svårt att tänka att du en dag har möjlighet att tala offentligt – om ämnet du skriver om – men det är långt ifrån omöjligt. 

Så här är det: 

En investerare spenderar aldrig 100% av sitt kapital på 1 investering. Det är för riskabelt. Istället minskar de risken genom att ha många olika typer av investeringar. 

På samma sätt måste du som nybliven bloggägare tänka.  

Det finns nästan ingen som har byggt upp en framgångsrik blogg genom att enbart publicera inlägg på sin egen blogg.  

De flesta modebloggare är väldigt aktiva på Instagram och Youtube. 

De flesta personer inom B2B bloggar på egen hemsida, är aktiva på LinkedIn, och publicerar ofta sitt innehåll på Medium. 

Genom att strategiskt välja att vara aktiv på de kanaler som dina potentiella läsare redan finns på maximerar du möjligheten att nå ut till fler, och rätt, läsare.   

Du kan även bygga in spridningen i dina blogginlägg genom att t.ex. intervjua personer och be dem dela ditt inlägg. Om du intervjuar personer, eller nämner dem i ditt inlägg så brukar de vara villiga att dela inlägget de medverkar i.

Analys

Google Analytics

För att veta om din marknadsstrategi fungerar, och om din nya blogg ökar i antal läsare, måste du ha en tjänst för webbanalys. 

Google analytics

Google Analytics är ett gratis verktyg från Google, och trots att det är gratis är det det bästa på marknaden. 

Och för dig som undrar… japp, webbanalys kan vara hur komplicerat som helst. 

Just därför ska du strunta i det mesta som finns i Google Analytics, och bara installera det på din hemsida för framtida användning. 

Du borde göra det av två anledningar: 

  1. Google Analytics sparar all data som samlas in. Det är helt anonym data, så oroa dig inte. När du är redo att djupdyka i statistiken längre fram kommer du vara glad att du installerade det från dag ett. 
  2. Det är KUL att se personer besöka din blogg i början. Vi har startat många bloggar och hemsidor i många olika branscher och det är alltid lika kul att se de första besökarna trilla in. ”Hur hittade de hit? Vad gjorde de? Gillade de det?”

Det är väldigt motiverande att se personer besöka din hemsida, särskilt i början av din bloggkarriär. 

Även om du inte vet vad du ska göra med insikterna du nu har tillgång till, är det värt den extra tiden det tar att sätta upp det för framtiden. 

Du kan lära dig hur du sätter upp Google Analytics i denna guide.

Marknadsföringstips

Redan innan du startar din blogg och har publicerat det första inlägget kan du börja bygga upp en publik av intresserade läsare. 

Detta kan du göra i tre enkla steg: 

1. Starta en e-postlista

En e-postlista är nyckeln till långsiktig bloggframgång, ständigt återkommande läsare, och din alldeles egna marknadsföringskanal. 

En e-postlista består av ett gäng e-postadresser som kommer från personer som frivilligt anmäler sig till att få uppdateringar från dig. 

Och din e-postlista kan du med fördel starta långt innan du startar din blogg eftersom personer kan anmäla sig till framtida uppdateringar trots att bloggen ännu inte finns. 

Det kan låta motsägelsefullt, men det är faktiskt en av de mest effektiva strategierna för att få en springande start. 

Företag och tjänster som Spotify, Dropbox, Gmail och många fler har använt denna strategi för att lansera sina tjänster med pompa och ståt. 

Det finns väldigt många tjänster att välja mellan när det kommer till nyhetsbrev, men den vi rekommenderar är Mailchimp. 

Allt du behöver göra är att gå till Mailchimp.com och registrera ett nytt konto. Sedan kan du läsa guiden E-postmarknadsföring för alla för att lära dig mer om detaljerna. 

Just nu behöver du bara bry dig om att ha alla saker på plats innan du startar din blogg. 

2. Registrera konton på sociala medier

Innan du startar din blogg bör du även ha alla konton redo på de sociala medier som du har valt. 

Du har förmodligen redan ett personligt konto på Instagram, Facebook och kanske LinkedIn. 

Om du vill kan du med fördel använda ditt personliga konto. Det kommer hjälpa dig bygga ditt personliga varumärke, särskilt om ämnet du bloggar om samspelar med din karriär eller innehållet du redan pratar om på sociala medier. 

Om du har tänkt att bygga ett separat varumärke är det en god idé att sätta upp specifika sidor på t.ex. Facebook och Instagram. 

Dels får du möjlighet att marknadsföra inlägg och publicera annonser om du är sidadministratör, och dels hamnar fokuset på ditt tänkta varumärke. 

Här är de sociala nätverk du kan sätta upp separata konton på innan du startar din blogg:  

  • Facebook (oavsett om du anser Facebook eller inte bör du ha en sida här – det låter dig annonsera på Instagram och Messenger också). 
  • Instagram
  • LinkedIn (om du skriver om företagsämnen) 
  • Youtube
  • Pinterest
  • TikTok
  • Twitter (inte jättepopulärt i Sverige) 

3. Lansera din blogg (och få dina första läsare)

För att få upp intresset och dina första e-postprenumeranter måste du ut med budskapet om att du kommer starta en ny blogg! 

Det kan kännas lite läskigt, men oroa dig inte. 

Hur du lanserar din blogg 

Sätt 1: Säg till familj och vänner, dela på sociala medier, i Facebookgrupp och mer

Denna strategi är baserad på rent fotarbete. Säg till vänner och be dem dela med sina vänner och kollegor, be din familj dela ditt första inlägg, och gör inlägg i olika Facebookgrupper. 

Grupper är den enda delen på Facebook som fortfarande används flitigt, och som ger bra med engagemang. Därför kan en välvald grupp på Facebook som handlar om ditt ämne vara det perfekta stället att lansera din blogg på. 

Allt du behöver göra är att presentera dig, berätta varför du ska starta en blogg, och vilken typ av information du tänker dela med dig av. 

Det bästa med det är att du kan prata med de som kommenterar på ditt inlägg, och fråga dem vad de skulle vilja veta mer om. 

Sätt 2: Lägg upp en annons på Instagram som marknadsför varje nytt inlägg

Instagram har över 1 miljard användare, och eftersom Facebook äger det så vet de allt om alla på Instagram. 

Ett väldigt effektivt sätt att ”bryta dig in” hos din målgrupp, är att göra ett instagraminlägg för varje blogginlägg du lägger upp, och sedan marknadsföra det. Du kan marknadsföra det för så lite som 10kr om dagen – vilket ändå kommer ge 10-20 besökare om dagen. 

Om du gör det för varje inlägg du lägger upp, kommer du snart nog ha ganska många personer som känner till din blogg. 

Konsten att skriva regelbundet

När du startar en blogg åtar du dig också ett ansvar – inte mot dig själv men dina läsare. 

Att driva en blogg långsiktigt, och bygga upp det till något framgångsrikt är inte ett 100-meterslopp. Det är ett maraton. 

De mest framgångsrika bloggarna publicerar nya artiklar regelbundet, på ett schema de kan uppehålla i ett några år. 

Japp, du läste rätt. År – inte veckor eller månader.

Tumregler för hur ofta du bör publicera inlägg på din blogg

Som minst bör du hitta ett sätt att publicera ett inlägg i veckan. Om du skriver om ett ämne inom B2B bör detta vara ett rejält inlägg, minst 1500 – 2000 ord. 

1500-2000 ord gäller för nästan alla ämnen, kategorier och branscher. Anledningen till detta är att du vill stå ut från mängden. 

De flesta lägger upp inlägg på förra än 300 ord och räknar med att det kommer ge dem en skjuts till kändisskap och rikedom. Men såvida du inte har över 100.000 följare på sociala medier redan, är det ett naivt antagande. 

För att slå igenom stort, måste du hålla en standard i världsklass. 

Bloggare som är seriösa publicerar nya inlägg 2-3 gånger i veckan. 

Större sajter kan snabbt komma upp i 5-7 inlägg i veckan, men det kräver minst två skribenter. 

De företag som använder sin blogg och innehåll för att driva in lejonparten av sina affärer kan publicera upp till 25-50 inlägg i veckan. Det är en operation som kräver minst 10-15 skribenter på heltid, och som pressar strategin till sin gräns.

Orbit Media undersökte över 1,000 bloggare och kom fram till att över 21% var inkonsekventa med att publicera inlägg, eller publicerade ett inlägg mer sällan än varje månad. 

Om du publicerar mer sällan än månadsvis är du inte tillräckligt konsekvent för att dina läsare ska veta när de kan förvänta sig nästa inlägg. Det kommer leda till sporadiska trafikspikar, men ytterst få regelbundna läsare. 

Om du publicerar ett inlägg i veckan är du redan mer konsekvent än 57% av alla andra bloggar. Det kommer ge dig ett stort konkurrensövertag. 

Vi vet att det inte är enkelt att skriva, eller att vara konsekvent. Några månader av regelbundet skrivande kan få vem som helst att vilja skicka ut datorn genom fönstret. 

Det är ett hästjobb för alla som åtar sig det. Och det är precis därför vi rekommenderar 1 inlägg i veckan.

Med den gränsen har du fortfarande tid över till annat, samtidigt som du får en sväächans att återhämta dig från skrivandet. 

Ett riktigt bra inlägg borde inte ta dig mer än 3-4 dagar max att skriva klart. Och då är det ett inlägg på minst 1500 ord. 

Dag 1 spenderar du på att göra research om det du vill skriva om – plus skriva så mycket du hinner med. 

Dag 2 spenderar du på att skriva klart ett första utkast, och på att läsa igenom vad du har skrivit. När du har gjort det är det viktigt att du ger hjärnan en paus. När du spenderar en längre tid på en och samma text blir du snabbt blind för dina egna misstag.

Dag 3 börjar du med att läsa igenom det du skrivit en gång till, och rättar till de misstag du missade tidigare. Sedan publicerar du inlägget, och marknadsför det i dina kanaler. 

Ett stort tips är att försöka hålla så hög kvalitet som möjligt. Studera andra bloggar inom ditt ämne, och försök hitta vad de missar. 

Är det ingen inredningsblogg som använder videos? Då har du en möjlighet att göra det. 

Finns det inga bloggare inom ditt ämne som skapar infografiker? Då har du en möjlighet. 

Nyckeln till att starta och bygga upp en framgångsrik blogg är att först och främst skapa innehåll som är mer värdefullt än vad som redan finns tillgängligt. 

Att tjäna pengar på din blogg 

Det finns egentligen bara två beprövade sätt att tjäna pengar på att blogga. 

Det finns många sätt att tjäna mindre summor på, som sponsrade inlägg, annonsförsäljning, och samarbeten, men bara två av dem är skalbara i bloggvärlden. 

Vilka är de? 

Affiliatemarknadsföring, eller försäljning av infoprodukter (onlinekurser). 

Affiliatemarknadsföring

Det är ganska enkelt. 

Du bygger upp en så stor målgrupp och läsarkrets som möjligt. När du har gjort det  börjar du rekommendera produkter eller tjänster som du gillar, som är relevanta till ämnet du skriver om, och som du tror att dina läsare också gillar. 

I dina blogginlägg länkar du ut till företagets hemsida, och när en person klickar på en av dessa länkar får de en spårningspixel på sig. Om de slutför ett köp hos det företaget, genom din länk, så får du en procent av försäljningen. 

Nackdelen är att det bara är en liten procent av dina läsare som kommer klicka på dessa länkar för att sedan slutföra ett köp. Det hjälper alltså om du har en stor målgrupp för att du ska kunna tjäna bra med pengar från din blogg. 

Fördelen är att det är otroligt enkelt att komma igång. Med tjänster som Tradedoubler och Adtraction kan du hitta och ansluta dig till ett företags affiliateprogram med några klick. 

Det är även genom affiliatemarknadsföring som de flesta influencers tjänar sina pengar. ”Ange koden SARA10 så får du 10% rabatt” – känner du igen det?

Du kan lära dig mer om affiliatemarknadsföring i vår guide. 

Infoprodukter (onlinekurser)

Det går att skriva flera böcker om detta. Men här håller vi det enkelt. 

Så här ser affärsmodellen ut (i stora drag): 

  1. Få folk att besöka din blogg
  2. Ge dem en anledning att prenumerera på din e-postlista
  3. När de prenumererar på din e-postlista, skicka ut en automatisk e-postslinga med säljande mail. 

 Vanligtvis innehåller onlinekurserna en serie videos, tillsammans med några PDF:er som arbetsblad, samt bonusinnehåll i form av videointervjuer, podcasts eller andra dokument. 

Beroende på hur stor din målgrupp är kan du räkna med att konvertera ca 0.5 – 1.5% av alla nya e-postprenumeranter till kunder. Den genomsnittliga onlinekursen kostar mellan 5,000 – 20,000 SEK. 

Om du har en stor målgrupp så blir det en ganska rejäl summa ganska fort. 

Det kanske låter för bra för att var sant, men det ligger mycket jobb bakom varje framgångsrik onlinekurs. 

Först och främst måste du bli otroligt bra på att skriva copy. Hela din verksamhet vilar på hur bra du är på att sälja i textform. 

För det andra så måste du befinna dig i rätt kategori. Det finns exempelvis fler personer som är villiga att betala för att lära sig gå ned i vikt, än vad det finns personer som kan tänka sig betala för att lära sig hur man smider knivar.

De flesta vill ha pengar, förhållanden, och status. 

Du kan lära dig hur du startar en onlinekurs i denna guide. 

Om du inte kan tänka dig någon av dessa två alternativ, finns det faktiskt ett tredje sätt…

Det tredje sättet att tjäna pengar på din blogg

Även om onlinekurser och affiliatemarknadsföring är de bästa sätten att tjäna stora pengar på, så finns det faktiskt ett tredje sätt.

För att tjäna pengar som affiliate måste du ha rejält med trafik. Långt över 100 000 besökare i månaden för att det ska generera en normal inkomst.

Du kan klara dig med lite mindre trafik om du säljer onlinekurser men det kräver istället rejält med jobb. 

Hur mycket du än älskar att skriva så kommer det inte direkt regna pengar över dig från dag ett…

Men det finns ett annat sätt att göra så att du faktiskt har en inkomst i ett väldigt tidigt skede:

Frilans och/eller konsulttjänster

Detta är det snabbaste alternativet till en snabb inkomst när du startar din blogg.

Du behöver bara några tusen besökare varje månad och kanske 20 – 50 välskrivna inlägg totalt. 

Det finns många som tjänar bra med pengar genom denna strategi, och det är en möjlighet för dig också. 

Vem som helst kan skapa en blogg i den storleken, och det är tillräckligt för att bygga upp en kundstock som betalar dig 50-60 000 SEK i månaden (innan skatt). 

Det är tillräckligt för att du ska kunna sluta ditt jobb, och bara insiketen om det kan vara livsförändrande. 

Det är även mycket enklare att uppnå än att skapa en fullfjädrad affiliate- eller kursmaskin. Du kan ändå bygga en onlinekurs baserat på din erfarenhet som frilansare vid ett senare tillfälle ändå. 

Övriga sätt att tjäna pengar på din blogg

De flesta sätt är, ärligt talat, totalt slöseri med tid. Det är egentligen ingenting du bör tänka på innan du startat din blogg.

Några kan vara värda att göra i marknadssyfte eller för att öka varumärkeskännedomen. Men övriga borde du ignorera.

Här är en lista över saker som de flesta stora bloggare testar vid något tillfälle:

Skriva bok – Bra marknadsföring. Ger dig en otrolig boost i trovärdighet, och växer ditt varumärke. Men du kommer statistiskt sett inte tjäna några enorma summor på det. 

Events – De flesta som arrangerat ett event kan hålla med om att det är stressigt, och kan vara förödande om saker och ting inte går som planerat. Du tar all risk innan du vet om du ens kan sälja några biljetter (eller produkter), och vinstmarginalen är otroligt låg. I de bästa av världar är det ett event som går +/- 0 och agerar som en marknadskanal för dig och din blogg.

Annonser – Google ads (f.d. AdSense) Kan placera annonser på din hemsida, och varje gång någon ser en annons eller klickar på en så tjänar du en summa pengar. Om du inte har en sajt med miljontals besökare, så är detta rent slöseri med laddningstid av hemsidan. Även med 10-tusentals besökare kommer det vara svårt att ens betala räkningen från webbhotellet varje månad – eller så kommer din hemsida att vara totalt belamrad med annonser och banners. 

Tala offentligt – Detta är det bästa alternativet här. Att börja tala offentligt på seminarier, mässor, och events kan vara väldigt bra marknadsföring. Men, de flesta får tyvärr inte några större summor för att ställa upp som talare – majoriteten får inte betalt alls förrän efter flera år som offentliga talare. Det är definitivt värt att ställa upp om en bra möjlighet dyker upp, men räkna inte med att ha det som huvudsaklig inkomstkälla. 

Sammanfattning

Att starta en blogg är inte särskilt svårt, men det kräver ett åtagande för att bygga upp något framgångsrikt. 

Med en riktigt bra blogg kan du inte bara attrahera läsare, utan även nya arbetsgivare, vänner och kanske använda det som avstamp till ett eget företag. 

Att bli framgångsrik tar ofta många år, och är inte för alla. Även om möjligheten finns för alla. 

Nu är frågan, vilken bloggportal kommer du välja, och vilket ämne ska du skriva om? 

Skriv gärna en kommentar om du tyckte att detta inlägg var värdefullt, och dela med dig till någon som behöver läsa detta. 

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *