De 14 bästa böckerna om marknadsföring för digitala marknadsförare

Om du letar efter de bästa böckerna om marknadsföring så har du kommit helt rätt.

Oavsett om du är ute efter att lära dig mer om digital marknadsföring i allmänhet, e-post, growth hacking, eller marknadsföring på sociala medier så kommer dessa böcker att vara en riktigt bra investering.

Innan vi dyker in i listan är det viktigt att understryka en sak:

Stirra dig inte blind på en bok som handlar om det specifika ämnet du vill lära dig. Nästan all marknadsföring – i alla dess former – handlar om strategisk kommunikation. Hur och när du säger någonting. Inget annat.

Okej, är du redo? 

Här är listan över de bästa böckerna om marknadsföring…

Topplistan: De 14 bästa böckerna om marknadsföring

Tribes - Seth Godin
Betyg
5/5

Författare: Seth Godin

Tribes

  • Klassiker
  • Ledarskap
  • Bästsäljare
  • Populärt val!

Läs recension

Trust me I'm Lying - Ryan Holiday
Betyg
5/5

Författare: Ryan Holiday

Trust Me I’m Lying

  • Bästsäljare
  • Guerilla Marketing
  • Biografi
  • Populärt val!

Läs recension

Ogilvy on Advertising - David Ogilvy
Betyg
5/5

Författare: David Ogilvy

Ogilvy on Marketing

  • Bästsäljare
  • Copywriting
  • Biografi
  • Populärt val!

Läs recension

Never Split The Difference - Chris Voss
Betyg
4/5

Författare: Chris Voss

Never Split The Difference

  • Förhandling
  • Psykologi
  • Strategi

Läs recension

Made to Stick - Dan Heath, Chip Heath
Betyg
4/5

Författare: Chip Heath & Dan Heath

Made to Stick

  • Branding
  • Psykologi
  • Strategi

Läs recension

Buyology - Martin Lindstrom
Betyg
4/5

Författare: Martin Lindstrom

Buyology

  • Branding
  • Psykologi
  • Försäljning

Läs recension

Betyg
4/5

Författare: Gary Vaynerchuk

Crushing it

  • Sociala medier
  • Content
  • Influencers

Läs recension

Betyg
4/5

Författare: Michael Masterson, Mike Palmer

Copy Logic

  • Copywriting
  • Process
  • Taktisk

Läs recension

Betyg
4/5

Författare: Kim W Chan, Renée Mauborgne

Blue Ocean Strategy

  • Positionering
  • Affärsstrategi
  • Teori

Läs recension

Betyg
4/5

Författare: Seth Godin

Permission Marketing

  • Strategi
  • Trendstartare
  • Praktisk

Läs recension

Betyg
3.5/5

Författare: Ann Hadley

Everybody Writes

  • Storytelling
  • Content Marketing
  • Praktisk

Läs recension

Betyg
3.5/5

Författare: John Doerr

Measure What Matters

  • Målsättning
  • Arbetsprocess
  • OKR's

Läs recension

Betyg
3.5/5

Författare: Sean Ellis, Morgan Brown

Hacking Growth

  • Growth Hacking
  • Arbetsprocess
  • Tillväxt

Läs recension

Betyg
5/5

Författare: Al Ries, Jack Trout

The 22 Immutable Laws of Marketing

  • Klassiker
  • Strategi
  • Framgångsrecept

Läs recension

Bokrecensioner

Här nedan har du recensioner på alla böcker från listan ovan.

Recension av Tribes, Seth Godin

Köp Tribes på Bokus

Tribes - Seth Godin

Tribes handlar om hur du använder marknadsföring för att bli en ledare i din bransch och hur du går tillväga. 

Godin vill påminna oss om att det vi kallar ”marknadsföring” idag faktiskt bara är handlingen att våga dela din passion med världen, och göra det på ett sätt som får dem att tro på dig.

När du har läst Tribes kommer du vilja gå ut och förändra världen, och om du kan se förbi de raka och ärliga råden som ges, se världen med nya ögon.

Seth Godin har skrivit över 17 böcker om marknadsföring, och de flesta räknas som moderna klassiker.

Och vare sig du tror det eller inte, så handlar marknadsföring om att våga vara en ledare — att vara herden som leder en vilsen flock. 

Även om det finns många strategier och praktiska tillvägagångssätt för hur du marknadsför en viss produkt, så handlar marknadsföring i slutändan om att samla och sammanfoga en grupp av människor. 

Och det är denna typ av ledarskap och passion som har skapat ikoniska varumärken…

Richard Branson och Virgin. Apple och Steve Jobs. Microsoft och Bill Gates. James McKinsey och McKinsey & Company. Ingvar Kamprad och IKEA. 

Även om personerna ovan har gått vidare från att leda dessa företag, så är det deras oslagbara ledarskap som har fått andra människor (deras kunder) att tro på deras idéer, passion och vision. 

 

2. Trust me, I’m lying – Ryan Holiday

Recension

Trust me I’m lying är en av böckerna jag nästan alltid rekommenderar till personer som vill lära sig marknadsföring. 

Varför? 

För att de, och du, förmodligen har upplevt fenomenet som beskrivs i boken…

En person går från att vara helt okänd till att plötsligt vara omtalad världen över. 

Ett falskt rykte som florerar på sociala medier och kostar ett företag miljoner.

En politisk skandal som börjar cirkulera i nyheterna och störtar en toppkandidat. 

Det är inget nytt. Sådant händer hela tiden. Men vad de flesta inte vet är att det ofta är en person som står bakom mediadrevet. En person som författaren själv, Ryan Holiday. 

Holiday var bara 21 år gammal när han tillträdde tjänsten som Director of Marketing på det ökända klädföretaget American Apparel — ett företag som har gjort sig ett namn för sin aggressiva och ocensurerade marknadsföring. 

Holiday kallar sig själv för mediamanipulatör, och i boken beskriver han detaljerat hur han använde provokativ marknadsföring, bloggar och social media för att få American Apparel att gå från okänt till ökänt — och slå säljrekord efter säljrekord. 

Du får en chockerande inblick i hur ”mediamaskinen” fungerar, och hur skickliga marknadsförare kan manipulera den för att förvandla rykten och — i värsta fall — lögner till verklighet. 

Trust Me I’m Lying är ett måste för alla studenter, entreprenörer och verksamma marknadsförare som vill lära sig de psykologiska principerna som gör viss marknadsföring effektivt, och vad som ofta krävs för att bli ett globalt varumärke. 

3. Ogilvy on Advertising

Recension

Ogilvy on Advertising är en av böckerna som jag återkommer till några gånger per år. För mig har denna bok blivit som en slags ”mentor”, då jag försöker internalisera strategierna, tankesättet och grundreglerna. 

David Ogilvy är frekvent omnämnd som en av de bästa marknadsförarna genom tiderna, och av god anledning. 

Han är trots allt en av de få som lyckats sälja slut på alla Rolls Royce i hela USA med hjälp av en annons. 

Ogilvy startade sin karriär som direktmarknadsförare och copywriter, vilket senare blev grundstenen i hans tankesätt om marknadsföring.  

Redan under 60-talet — då denna bok släpptes — var han en av de få reklamarna som kunde anses vara ”datadriven”, åtminstone enligt dåtidens standard. Detta eftersom han tog med sig lärdomarna från hans dagar som direktmarknadsförare till när hans byrå skötte annonseringen för jättar som Dove, Rolls Royce, Guinness och Schweppes. 

Denna bok handlar i grund och botten om hur du skapar ett begär i alla typer av marknader, och ingen var bättre på det än Ogilvy själv. 

I denna bok delar Ogilvy med sig av tidlösa principer, regler, och strategier som ger dig en unik inblick i hur en av tidernas smartaste marknadsförare tänkte och prioriterade. 

Även om exemplen som tas upp i boken är något omoderna så är strategierna och principerna bakom lika effektiva idag, som då. 

Ogilvy on Advertising är en bok som kommer att ge dig en otroligt djup förståelse för hur marknadsföring fungerar — även om du har varit i branschen i över 10, 20 eller 30 år. 

4. Never Split The Difference

Författare: Chris Voss

Tre citat:

”Negotiate in their world. Persuasion is not about how bright or smooth or forceful you are. It’s about the other party convincing themselves that the solution you want is their own idea.”

”Mirrors work magic. Repeat the last three words (or the critical one to three words) of what someone has just said.”

”Identify your counterpart’s personality style. Once you know whether they are Accommodator, Assertive, or Analyst, you’ll know the correct way to approach them.”

Recension:

Det är svårt att förklara hur mycket Chris Voss’ bok har påverkat hur jag tänker när jag skriver copy och förbereder marknadsföringskampanjer.

Voss är en f.d. gisslanförhandlare för FBI. Men,till skillnad från dig och mig som oftast förhandlar om pengar och villkor, så har han förhandlat om människors liv. 

Efter sin karriär som gisslanförhandlare startade han ett eget företag där han lärde ut förhandlingsteknik till säljare, marknadsförare och VD:ar. 

Och det är precis det han har skrivit om i sin bok. 

Det finns redan många böcker om förhandlingsteknik där ute, men till skillnad från alla andra böcker så är Never Split The Difference väldigt praktisk och fylld av unika exempel som du aldrig tidigare hört talas om.  

De flesta av oss har förmodligen en magkänsla eller en instinkt som hjälper oss att välja det bästa tillvägagångssättet. 

Ofta är denna instinkt baserad på fakta du redan har och dina personliga erfarenheter, men efter att ha läst Never Split The Difference kommer du inse att det inte alltid är det bästa alternativet. 

Till skillnad från en vanlig förhandling där det ofta handlar om pris och ”hårda kalla fakta” föreslår Voss att spela på personens egenskaper. Och sättet han gör det på kommer få dig att ifrågasätta allt du har lärt dig… 

Även om detta inte är en ”ren” marknadsföringsbok så är den ändå ovärderlig om du arbetar som marknadsförare.  

Dels får du insikt i hur du kan övertala någon att inleda ett samarbete, hur du förhandlar priser och hur du använder psykologi för att påverka människors beslut.

5. Made to Stick

Författare: Dan Heath, Chip Heath

Språk: Engelska

Recension

Det här är utan tvekan en av de bästa böckerna om marknadsföring som finns. 

Alla marknadsförare drömmer om att skapa ett varumärke som blir ”det enda” varumärket för en viss målgrupp.  

Att skapa ett varumärke som ”fastnar”.

Det är exakt vad denna bok handlar om. 

Made to Stick är fylld av konstiga men roliga berättelser och anekdoter som illustrerar plocka typer av budskap och upplevelser som människor lägger på minnet, vilka de glömmer, och anledningen varför. 

Heath påstår att ett budskap bör ha 6 specifika egenskaper för att vara så minnesvärt som möjligt…

De flesta budskap som företag använder i sin marknadsföring har bara 3, eller kanske 4 av dessa nyckelegenskaper… 

Men det är först när ditt budskap har alla 6 egenskaper som du kan börja ta sikte mot stjärnorna. 

Dan Heath går in på djupet i boken, och berättar varför varje princip är viktig, samt hur du själv applicerar den i din marknadsföring och kommunikation.

6. Buyology

Författare: Martin Lindstrom

Språk: Engelska

Recension

Buyology avslöjar de psykologiska anledningarna bakom varför vi väljer att köpa vissa produkter eller tjänster, och lögnerna vi berättar för oss själva för att rättfärdiga våra beslut. 

Författaren Martin Lindström är en dansk varumärkesexpert som hjälpt globala företag som Burger King, Swiss Airlines och Lowe’s att ta fram en datadriven och forskningsbaserad varumärkesstrategi. 

Inför boken Buyology utförde han en tre år lång studie där över 2 000 personer medverkade, och som kostade över $7 miljoner dollar att utföra.

Lindstrom använde sig av en magnetröntgen (fMRI) för att se vilka områden i hjärnan som påverkas när den exponeras för olika marknadsföringsbudskap. 

Resultatet från denna forskning visade bland annat varför de flesta föredrar Pepsi framför Cola, även om Cola säljer många fler drycker varje år, och att lukten av melon kan öka försäljningen av teknikprodukter. 

Genom att läsa Buyology kommer du få en unik insikt i varför dina kunder väljer ett varumärke framför ett annat, de psykologiska anledningarna bakom ett köp och hur du bör gå tillväga för att etablera en kulturell rörelse runt ditt företag. 

7. Crushing It!

Författare: Gary Vaynerchuk

Recension

Som marknadsförare arbetar vi ofta för andra företag, där vi hjälper dem att sprida kunskap om produkter eller tjänster som företaget säljer.  

Men vad skulle du säga om du fick höra att ditt personliga varumärke — som marknadsförare — kan vara avgörande för om produkten eller tjänsten säljs till 10 personer… eller 100 000 personer?

Ditt personliga varumärke bör vara din högsta prioritet, och i denna bok får du extremt praktiska råd om hur du bäst går tillväga för att bygga upp det — även om du är helt okänd.

Författaren Gary Vaynerchuk är en entreprenör och marknadsförare som startade sin karriär på 90-talet i familjeföretaget The Wine Library, som drevs av hans far Sasha Vaynerchuk.  

Under sin tid där som marknadschef ökade han omsättningen från $3 miljoner dollar till $60 miljoner dollar med hjälp av digital marknadsföring. 

Han har skrivit 4 böcker som toppat bästsäljarlistor världen över, och i boken Crushing It! kommer du lära dig hur du bygger upp ditt personliga varumärke via sociala medier genom smarta samarbeten, målgruppsanalys och en effektiv strategi för att sprida innehåll. 

Praktiska råd ges ut genom case studies och intervjuer, samt fördjupningar och kommentarer från författaren själv. 

Om du är beredd på raka rör och är villig att arbeta för din framgång är denna bok ett måste. 

8. Copy Logic!

Författare: Michael Masterson & Mike Palmer

Recension

En av de mest förbisedda kunskaperna hos marknadsförare i Sverige idag, är Copywriting. 

Och det kommer att bli viktigare och viktigare i takt med digitaliseringen sprider ut sig. 

Jag pratar inte om texterna som står på reklamen i busskurerna, utan text som är skriven för att sälja

Om du vill lära dig hur du blir en duktig copywriter, behöver du inte leta mer. 

Copy Logic! är en bok som är extremt praktisk, och fylld av unik kunskap. 

Den dyker rakt på de mest effektiva strategierna och metoderna för att skriva säljande kampanjer, som författarna själva har använt under sina karriärer. 

Båda författarna, Mike Palmer och Michael Masterson, har arbetat som Chief Copywriters i över 20 år. 

Under sina karriärer har de bland annat utvecklat en banbrytande metod för att träna upp färska copywriters — som aldrig skrivit copy i hela sitt liv — att på bara några veckor kunna skriva copy och kampanjer som säljer produkter för miljontals kronor.

Copy Logic! handlar till stor del om denna banbrytande metod. Men boken går även igenom de fyra grundpelarna varje text måste ha för att sälja, vilken struktur som fungerar bäst, och hur du redigerar din copy själv om du inte har någon att ta hjälp av. 

9. Blue Ocean Strategy

Författare: W.Chan Kim & Renée Mauborgne

Recension

Blue Ocean Strategy ger dig en djupare insikt i hur du bör gå tillväga när du marknadsför en konkurrensutsatt produkt eller tjänst. 

Boken började som en artikel publicerad på Harvard Business Review, och med responsen som författarna fick efter publiceringen bestämde de sig för att utveckla sitt koncept om hur företag kan skapa en konkurrensfri marknad. 

Det finns några väletablerade strategier för hur du lanserar och bryter sig in i en konkurrensutsatt marknad — oftast handlar det om pris, utseende eller mindre skillnader i funktioner. 

Men, det innebär att du arbetar inom marknadens begränsningar. 

Istället kan du skapa en ny marknad, en helt ny produktkategori, där ditt företag är det enda företaget.

Boken kretsar kring i grund och botten om hur du skapar en bättre upplevelse för dina kunder, och hjälper dig att förbättra dina produkter. Den hjälper dig att hitta en nisch som du kan äga. 

Det är en relativt lättläst bok, och är ett måste för dig som har, eller siktar på att ha beslutsansvar inom marknadsföring. 

10. Permission Marketing

Författare: 

Recension

Permission marketing är en marknadsföringsbok som, när den släpptes, utmanade det konventionella tänket de flesta företag hade när det kom till marknadsföring.

Företag har personer de vill nå ut till med sitt budskap, och för att göra det behöver de sätta sitt budskap framför personerna de vill nå. 

Men hur gör man det bäst? 

Annonsering har länge varit en grundpelare inom alla branscher, men faktum är att det tvingar din målgrupp att se ditt budskap. De har aldrig räckt upp handen och sagt: 

”Jag vill höra mer om X från företag Y och Z”. 

Utan företag Y och Z har betalat ett annat företag för att visa deras budskap – helt utan tillstånd. 

Det finns ett bättre sätt. Ett sätt som får din målgrupp att faktiskt räcka upp handen och självmant vilja veta mer, följa och höra från dig och ditt företag. 

Och det är det som Permission Marketing handlar om. Hur du får din målgrupp att säga ”ja” till kommunikation. 

Denna bok är ett måste för dig som arbetar inom digital marknadsföring. 

11. Everybody Writes

Författare:  Ann Handley

Recension

Everybody Writes är din guide till att skapa innehåll så fantastiskt att det får din målgrupp att skrika efter mer. 

Det är inte så svårt som du tror, och faktum är att alla kan vara skribenter. 

För i en digital värld där det finns oändligt med innehåll om alla möjliga ämnen, så finns det förvånansvärt lite innehåll som är värt att läsa. 

Orden vi använder kan få oss att låta dumma eller smarta, trovärdiga eller falska. 

I denna bok från Ann Hadlry, får du lära dig hur du förmedlar ditt företags historia på ett attraktivt sätt, hur du skapar trovärdigt innehåll, och best practices för innehåll i sociala medier samt content marketing. 

En bok värd att läsa för dig som är eller vill bli content manager, skribent eller innehållsredaktör. 

12. Measure What Matters

Författare: John Doerr

Recension

John Doerr är en legendarisk riskkapitalist från USA, som i sin bok Measure What Matters avslöjar hemligheten bakom hur företag som Intel, Google och superstjärnor som Bono (U2) har kunnat växa så snabbt som de gjort. 

Hemligheten? 

Objectives and Key Results (”OKR’s”)

John Doerr upptäckte och lärde sig hur man använder OKR’s när han jobbade som ingenjör på Intel under 70-talet. 

När han sedan gick vidare till att bli riskkapitalist delade han med sig av denna hemlighet till bolagen han investerade i för att hjälpa dem uppnå målen de hade i sikte. 

OKR’s är en enkel och kraftfull metod för att uppnå resultat, mål och arbeta dig över kritiska tillväxtnivåer. 

Measure what matters är, enkelt sagt, en väldigt bra bok med värdefullt innehåll och praktiska exempel som hjälper dig att förstå hur du ska applicera metoden i ditt arbete.

(Och ja, det fungerar både i stora och små företag. OKR’s är en metod för att öka din produktivitet genom att hjälpa dig att både sätta, och uppnå mål). 

13. Hacking Growth

Författare: Sean Ellis & Morgan Brown

Recension

Growth hacking är till skillnad mot vad många tror inte en uppsättning ”hacks” eller silverkulor som plötsligt får ett företag att explodera. 

Growth Hacking är en term för marknadsföring som är iterativ, datadriven och väldigt experimentdriven. 

I boken Hacking Growth går författarna Sean Ellis och Morgan Brown igenom processen de båda har implementerat för en rad olika bolag som du alldeles säkert hört talas om: 

Dropbox. Eventbrite. Facebook. LogmeIn.

För vissa företag har det inneburit att de satte upp en experimentplan, för andra innebar det att de skapade en plan för hur de bäst kunde göra kundundersökningar.

Men, alla dessa företag har EN sak gemensamt…

De levererar, och fokuserar på, att ge sina användare den BÄSTA möjliga upplevelsen. 

Growth hacking handlar alltså i slutändan om hur du ger dina användare den bästa möjliga upplevelsen, från stunden de upptäcker din produkt eller tjänst, till stunden de rekommenderar dig till en vän. 

Och det är processen som leder dig till denna insikt som denna bok handlar om. 

Growth Hacking må vara ett buzzword, men denna bok bryter ned alla steg du behöver ta för att komma till den mest värdefulla insikt du kan få.

Så om du vill veta vad som gör ditt erbjudande värdefullt, är denna bok ett måste. 

14. The 22 Immutable Laws of Marketing

Författare: Al Ries & Jack Trout

Recension

Al Ries och Jack Trout är båda legender inom marknadsföringsvärlden. 

Även om boken kan kännas lite gammal så är den en bok som alla marknadsförare bör ha läst — oavsett senioritet. 

Faktum är att desto tidigare i karriären du befinner dig, desto mer kommer du att få ut av den. 

Här är sanningen om marknadsföring: 

Det handlar sällan om vilka kanaler du använder. 

Det spelar ingen roll om du har en strategi som stödjer omnichannel, om du använder marketing automation, har en säljare i toppklass, eller om du anlitat den bästa byrån i världen…

Alla produkter, tjänster, och företag som frodas i sin nisch, har 22 saker gemensamt: 

De följer — i viss utsträckning — de 22 oföränderliga marknadsföringslagarna. Oavsett om de är medvetna om det eller inte. 

Om du studerar marknadsföring och läser denna bok nu, och verkligen LÄR dig vad författarna försöker lära ut, kommer du ha en otroligt stabil strategisk kunskap när du kommer ut i arbetslivet. 

Och om du länge varit verksam inom marknadsföring så arbetar du förmodligen utefter egna processer och metoder, och kanske kan denna bok agera som en påminnelse om vad marknadsföring är på ett strategiskt plan. 

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *