COPYWRITING

KUNDUNDERSÖKNINGAR

En av de VIKTIGASTE delarna inom copywriting, är att lära dig mer om din målgrupp.

Undersökningar som tar reda på:

  • Vad gillar din målgrupp INTE med deras nuvarande produkt/lösning?
  • Vilka specifika ord och meningar använder de för att beskriva fördelar och nackdelar?
  • Vad vill din målgrupp egentligen uppnå?

Det är sådana frågor som du vill ha svar på innan du börjar skriva din text.

Här nedan kommer 5 superenkla strategier som berättar exakt hur du kan utföra olika sorters kundundersökningar och hur du använder resultaten i din copy.

1. Reddit

Reddit är en riktig GULDGRUVA när det kommer till att göra research.

Det är ett av världens största forum där folk diskuterar allting mellan himmel och jord, och de spar inte på krutet.

För att göra detta enklare, så låtsas vi att vi har en e-handel som säljer fiskedrag. Följ med själv i varje steg, och gör det motsvarande för din bransch.

Steg 1: Gå till reddit.com och hitta ett subforum som är relaterat till din bransch.

I vårt fall söker vi på ”fishing”. Du borde söka på ett ord som representerar det du säljer (ex. ”makeup”, ”photography”, ”agile management” etc…)

Här har vi gjort en sökning på reddit efter ”fishing”.

Det dyker upp många relevanta forum, men vi väljer ”Fishing_Gear” eftersom det rimmar bästa med vad vi säljer i vår fiktiva e-handel (fiskedrag).

Okej, nästa steg är att filtrera ned inläggen för att se om det finns en diskussion om just fiskedrag.

Vi söker på “lures” (fiskedrag) inom forumet.

Här fanns det många bra inlägg.

Ett som fångade uppmärksamheten lite extra var denna tråd om fiskedrag för gäddor.

Och i detta inlägg hittade vi guld! Det var exakt det vi letade efter, och här fanns det många bra exempel på fraser, meningar och ord som vi kan använda i vår copy:

Perfekt.

Så om vi skulle använt dessa ord i copyn för våra fiskedrag, skulle det se ut så här:

2. Kundenkäter

Kundenkäter är otroligt hjälpsamma.

När du utför dem vill du fråga dina kunder dessa frågor:

  • “Varför bestämde du dig för att köpa [Produkt X]”?
  • “Vad var det absolut viktigaste som fick dig att säga: Ja, det här är för mig”?
  • “Vilka produkter har du testat innan?”
  • “Vad var din upplevelse med de förra produkterna”?

Svaren på dessa frågor är OVÄRDELIGA för att hjälpa dig med positionering, när du lanserar nya produkter, och mer.

Precis som i den förra lektionen, bör du använda svaren du får från dessa frågor, direkt i din copy.

Beroende på vilken produkt eller tjänst du säljer kan du också fråga om:

  • Ålder och intressen
  • Utmaningar i företaget
  • Vilka tjänster de överväger att skaffa just nu, och varför

3. Recensioner

När folk skriver en recension om en produkt eller ett företag så spar de inte på krutet.

Här är en recension från Trustpilot:

Aj aj aj!

Beroende på vad du säljer, finns det några olika sajter du kan besöka för att hitta kundrecensioner.

A) Om du säljer produkter:

  • Prisjakt
  • Pricerunner
  • Trustpilot
  • Amazon

B) Om du säljer tjänster:

  • Reco
  • Facebook

Det bästa av allt?

Du kan använda ord och fraser från recensioner för att 1) förbättra ditt erbjudande och 2) för att skriva copy till landningssidor, e-post och produktbeskrivningar som SÄLJER.

Sök bara på en produkt för att hitta recensioner.

Här är en recension om en systemkamera som jag hittade på Pricerunner:

Läs igenom denna recension noga och se om du kan hitta samma guldkorn som vi hittade….

Detta är riktigt stark copy som definitivt borde användas på en produktsida.

”Med denna kamera kan du ta skarpa bilder av familj, husdjur utan att behöva bry dig om ljusförhållanden!”

Det är också värt att notera att du kan använda de negativa kommentarerna för att SKAPA produkter som folk vill köpa!

Eftersom Growth School riktar sig mot företag som vill lära sig digital marknadsföring, så kan vi gå till Amazon för att söka efter böcker om digital marknadsföring.

Här är en recension om en ganska nyligen släppt bok om digital marknadsföring:

Denna recension, bland många andra, är perfekt att använda som underlag för copyn som kan finnas på landningssidan om vår framtida bok.  

Hittar du guldkornen?

Här är de:

Guldkorn #1 Guldkorn #2

Dessa två meningar säger väldigt mycket om vilken typ av information denna person skulle vilja läsa mer om. Och sen är det som alltid – Är det en person som tycker så, så finns det fler!

Nice va?

4. Kundintervjuer

Om det bara är en enda grej du borde ta med dig från detta blogginlägg…  

Gör fler kundintervjuer.

Det är som målgruppsresearch och recensioner på steroider.

Eftersom du kan gräva djupare i hur dina kunder tänker och ställa uppföljningsfrågor så är det otroligt värdefullt för när du skriver din copy.

Du vill fråga ungefär samma frågor som när du gör en kundundersökning.

Vi, som säljer onlinekurser, skulle ställa dessa frågor:

  • “Vad är din största utmaning inom digital marknadsföring?”
  • “Hur passar vår produkt/tänst in i ditt liv när det kommer till ditt företag?”
  • “Har du tidigare spenderat pengar på en onlinekurs?”

Den största skillnaden mellan en kundintervju och en kundundersökning är att du kan ställa uppföljningsfrågor som:

  • “Hur menar du?”
  • “Hur skulle du gjort det annorlunda om du fick välja?”
  • “Finns det någonting annat du har i åtanke när du köper en kurs?”

Dessa frågor hjälper dig att förstå dina kunder på ett HELT annat sätt än när du får in ett formulärssvar.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *