Digital marknadsföring: En komplett guide

Digital marknadsföring populariserades som begrepp under tidigt 2000-tal, men det har funnits mycket längre än så. 

En historisk vändpunkt för marknadsförare var redan 1971, när Raymond Tomlinson skickade det första mailet mellan två datorer. 

En annan historisk vändpunkt var 1896, när Guglielmo Marconi kunde demonstrera sin nya innovation som öppet ”överförde trådlösa signaler”.

Kort efter Marconi’s demonstration, kunde man skickade morsesignaler över öppet hav…

Och även om det dröjde ytterligare 10 år innan radion var tillgänglig för allmänheten tog det inte lika lång tid för marknadsförare att inse att de kunde använda det för att sälja produkter. 

Den första livesändningen i ljud var en Opera, och kan du gissa vad personer gjorde när sändningen var över? 

Köpte biljetter till nästa föreställning. 

Varde digital marknadsföring!  

De flesta lägger alldeles för mycket vikt vid ordet ”digital” i digital marknadsföring. Det är anledningen till varför många bara pratar om Facebook, LinkedIn, TikTok och Google när de pratar om digital marknadsföring. 

Men som du snart kommer upptäcka har digital marknadsföring egentligen ingenting att göra med internet.

Definitionen av digital marknadsföring

Digital marknadsföring är all marknadsföring som sker via en elektronisk och digital enhet, med syftet att sälja en tjänst eller produkt. 

Och just av den anledningen pratade vi om Guglielmo Marconi och Raymond Tomlinson, som startade eran med elektronisk kommunikation. 

Digital marknadsföring under 2020, 2021, 2022 och i framtiden handlar om kommunikation. 

Det har det alltid gjort.  

Sociala medier, bloggar, sökmotorer, podcasts, och video är bara ett urval av kanaler som används för att starta och uppehålla konversationen mellan dig som företag, och din målgrupp. 

Digital marknadsföring kan göras både online och offline, och båda behövs för en effektiv strategi. 

Digitala verktyg används för att mäta effekten av utomhusreklam, och du kan komplettera din utomhusannons med en facrbookannons som enbart visas för personer som befinner sig i närheten av din utomhusannons. 

På så sätt ser du till att din annons syns både i periferin i verkliga livet, men även när personerna i närheten av din annons drar upp mobilen och scrollar igenom sitt Instagramflöde. 

Varför digital marknadsföring är viktigt

Många stora bolag lägger hundratals miljoner på utomhusreklam varje år. 

De vet att marknadsföring handlar om att få ut ett budskap till rätt personer, för en så liten kostnad som möjligt, med en så stor effekt som möjligt. 

Det betyder att du måste kommunicera med din målgrupp, på deras villkor. Du måste ha en stark närvaro där dina potentiella kunder spenderar sin tid. 

Som ett exempel: Nästa gång du sitter på tåget, tunnelbanan, bussen, eller skjutsar en kompis som sitter i passagerarsätet bredvid dig… 

Slå en snabb titt på vad de gör. 

Tittar de ut genom fönstret? Njuter av åkturen? 

Med största sannolikhet tittar de på skärmen de håller i handen. 

Det är på Facebook, Instagram, LinkedIn, Youtube och podcasts som de flesta spenderar sin tid.

Google och Facebook tjänar mer pengar än något annat mediebolag för att de äger världens uppmärksamhet (och all persondata som följer med). 

Där uppmärksamheten finns, finns även marknadsförare. 

Därför är digital marknadsföring viktigt.

Här är en videointervju med en marknadsförare som heter Gary Vaynerchuk, där han  förklarar sin syn på varför digital marknadsföring är viktigt.

Svenskar spenderar ca 3 timmar framför en skärm varje dagen, men det är bara om man ränknar mobilanvändande. 

För den genomsnittlige kontorsarbetaren kan du lägga på mellan 4-6 timmars skärmtid framför en dator. 

Allt sker online idag. Och det är tack vare det som det finns 20-åringar som tjänar miljoner i månaden på att spela datorspel…

Men trots det finns det utrymme för offline-marknadsföring. 

Vi tar och sätter oss i en helikopter och flyger upp i luften för att få en bättre översikt över marknadsföringslandskapet.

Översikt

De största kategorierna inom internetmarknadsföring är:

  1. Sökmotoroptimering (SEO)
  2. Sökmotormarknadsföring (SEM)
  3. Innehållsmarknadsföring
  4. Sociala medier (SoMe/SMM)
  5. Pay-per-click-annonsering (PPC)
  6. Affiliatemarknadsföring
  7. E-postmarknadsföring

I detta inlägg kommer vi gå över grunderna för varje kategori.

Värt att påpeka är även att det finns vissa affärsmodeller och företag som lämpar sig särskilt för digital marknadsföring. Förstå mig rätt nu – ALLA företag som inte har en digital strategi ligger efter i utvecklingen. Långt efter.

Men, vissa affärsmodeller är helt enkelt skapade mer eller mindre för onlinemarknadsföring. Här är några exempel:

Sökmotoroptimering (SEO)

Sökmotoroptimering (SEO) omfattar de tekniker som används för att få en hemsida att hamna så högt upp i sökresultatet för specifika sökningar. 

Vanliga metoder är att skapa unikt innehåll, säkerställa att innehållet ger svaret som användaren letar efter, samt att anskaffa s.k. ”backlinks” (länkar till din hemsida, från andra hemsidor). 

Kortfattat: SEO handlar om att få gratis trafik till din hemsida, alltså inte via betalda annonser. 

[Bild på annons vs organisk]

Här är de faktorer som är viktigast: 

Relevans

Den viktigaste faktorn för att ranka högt är att ge sökaren svaret de letar efter. 

Om du söker efter ”recept på kladdkaka” så vill du knappast se hemsidor som säljer bilar eller begagnade prylar. 

Därför tittar Google först och främst på hemsidor som innehåller nyckelord som är relaterade till din sökning. 

Men, Google föreslår inte bara ”de mest relevanta” hemsidorna först. Anledningen till det är att det finns tusentals, om inte miljontals, hemsidor som kan vara relevanta för varje sökning. 

Söker du på ”kladdkaka recept” så får du upp över 1,1 miljoner resultat! 

För att leverera det mest relevanta förslaget på din sökning, använder de tre andra faktorer i sin algoritm: 

Auktoritet

Det är precis som det låter. Auktoritet är Googles sätt att bestämma om innehållet är trovärdigt och sanningsenligt. 

Men frågan är: hur vet Google om en hemsida är auktoritativ? 

De tittar på hur många andra hemsidor som länkar till den hemsidan. Länkar som inom SEO-branschen kallas för ”backlinks”. 

Generellt sett, desto fler länkar en hemsida har till sig från andra hemsidor, desto högre visas den i sökresultaten. 

Men, det får inte vara vilka länkar som helst. Länkarna ska helst komma från andra auktoritativa sidor, och finnas i innehåll som är relevant till hemsidan.

Det låter kanske krångligt, men det är det inte. 

Om du har en hemsida som handlar om Ferrari-bilar så vill du att andra hemsidor som också handlar om sportbilar, länkar till dig. Och helst ska länkarna finnas i innehåll som handlar om just Ferrari-bilar. 

Det kommer göra så att du hamnar högre upp i sökresultaten för Ferrari-bilar. 

Om din hemsida istället hade haft länkar från hemsidor som bara har recept, eller personliga bloggar, så hade det inte bidragit till någonting särskilt. 

Användbarhet

Ditt innehåll kan vara både relevant och auktoritativt. Men om det inte är användbart vill inte Google föreslå ditt innehåll i sökresultaten. 

Google har till och med gått ut och avslöjat att de skiljer på ”innehåll av hög kvalitet” och ”innehåll som är användbart”. 

Låt oss säga att du söker efter ”personlig ekonomi”. 

Det första resultatet du klickar på är skrivet av världens främsta expert inom personlig ekonomi, och sidan innehåller allt du någonsin velat veta om personlig ekonomi. Eftersom innehållet är extremt kvalitativt, är det många andra hemsidor som länkar till den sidan.

Men, innehållet är totalt oorganiserat. Det är ett stort stycke text, utan paragrafindelning eller rubriker. Dessutom innehåller det så mycket jargong och finanstermer att nästan ingen förstår vad texten egentligen handlar om. 

Jämför det med en annan hemsida. Den är skriven av någon som är relativt ny i branschen, och deras hemsida har inte i närheten av lika många andra hemsidor som länkar till dem. 

Men, innehållet är organiserat och välstrukturerat. De har korta paragrafer som är lätta att läsa, många underrubriker, punktlistor och är skrivet på ett språk som många förstår. 

Den hemsidan kommer att få en guldstjärna för användbarhet. Och trots att den hemsidan inta har lika många länkar eller lika hög auktoritet, kommer den fortfarande att visas högt upp i sökresultaten.

Kanske till och med högre än den auktoritativa hemsidan. 

Google mäter användbarhet baserat på användarens upplevelse. Det betyder att Google mäter hur användare interagerar med sidan efter att de har klickat i sökresultatet. Om Google märker att de flesta stannar längre än normalt, scrollar och klickar sig vidare till andra undersidor kommer de att ge hemsidan en högre position i sökresultaten. 

En god användarupplevelse ger dig högre position i sökresultaten. 

Det bästa tipset för att ranka högt på Google

Skapa en hemsida som dina användare kommer älska, och vill komma tillbaka till. 

Sökmotorer är skapta för att mäta olika användarbeteenden, så att se kan hitta de hemsidor som folk gillar bäst. Du kan utnyttja det genom att skapa en hemsida som folk faktiskt älskar och vill använda.

Sökmotormarknadsföring (SEM)

SEM står för Search Engine Marketing och omfattar alla typer av annonsering som sker i sökresultaten, och via sökmotorer (främst Google och Bing). 

Här är de olika annonstyperna: 

Textannons (annonser i sökresultaten)

Textannonser (utökade textannonser) visas ovanför de organiska resultaten, direkt under sökrutan, och är en av de vanligaste typerna av sökmotormarknadsföring.

Du kan se skillnaden på en annons och ett organiskt sökresultat genom märkningen ”Annons”. 

Textannonser är särskilt bra när du vill nå personer som skriver in en fras eller ett ämne i en sökmotor. Eftersom annonsen visas ovanför de organiska sökresultaten, kan du finnas precis i stunden då de vill ha ett svar eller söker efter en tjänst. 

Det är även särskilt bra om du är en E-handlare, och vill annonsera ut rea. Om någon söker på t.ex. ”rea herrmode” så kan du annonsera på det sökordet. 

Responsiv textannons

En responsiv textannons är väldigt lik annonstypen ovan. Annonsen som visas i sökresultatet går inte att skilja från en vanlig utökad textannons. 

Men den ger dig möjlighet att skriva in fler titlar (annonsrubriker) och beskrivningar. Sedan kombinerar Google dina titlar och beskrivningar automatiskt, baserat på vilken sökning de visas på. 

Fördelen med responsiva textannonser är att processen är automatisk, och du kan se statistik över vilka kombinationer som leder till flest klick och köp. 

Shoppingannons

Google har en annonstyp enbart för e-handlare som heter shoppingannons. 

Vi säger att du har en e-handel där du säljer skor. Om någon söker efter ”herrskor stl 42” så kan du visa en produktannons direkt i sökresultatet. 

Detta är särskilt effektivt eftersom annonsen ser ut som en produkt i en e-handel, med en bild, titel, pris (inkl rabatt) och webbadress till din hemsida. 

[Bild på shoppingannons] 

Dynamisk sökannons

Låt Google använda söka igenom innehållet på din hemsida och hitta relevanta nyckelord åt dig – helt automatiskt. 

Om du inte vet vilka nyckelord du bör rikta annonser mot kan dynamiska sökannonser ge dig en bra början. 

Först slår du in din webbadress i Googles annonsverktyg, sedan spottar den ut några nyckelord relaterat till vad Google anser att din hemsida handlar om. 

Så vill du veta hur Google kategoriserar sin sajt (om förslagen är helt fel kan det vara läge att se över ditt innehåll), eller om du inte har tid att göra annonser själv, kan dynamiska sökannonser vara en bra början. 

Samtalsannons

Vill du att folk som söker på ett visst nyckelord ska kontakta dig via telefon? Då är samtalsannonser för dig. 

Samtalsannonser visas enbart i sökningar som görs från en mobiltelefon, vilket betyder att personen som ser din samtalsannons enkelt kan klicka på ditt telefonnummer och kontakta dig. 

Om du inte har en hemsida eller främst säljer över telefon är detta en perfekt annonstyp. 

Appinstallationsannons

Långt ord. Om du har en app så kan du skapa en appinstallationsannons som leder personer direkt till mobiltelefonens appbutik (Google Play för Android eller App Store för iPhone). 

Appinstallationsannonser kan visas direkt i sökresultaten, men även i Play Store, som en displayannons, på Youtube och i Gmail. 

Responsiv displayannons

En vanlig displayannons brukar ha fasta mått, som inte ändras över enheter. 

Om en stor annons dyker upp på en väldigt liten skärm, försvinner annonsen ut utanför skärmen. 

För att fixa det har Google skapat responsiva displayannonser, de anpassar storleken efter skärmens storlek vilket betyder att de passar överallt.

Alla Googles displayformat visas på hemsidor som använder deras annonsnätverk AdSense. Det betyder att dina annonser kan visas på riktigt många hemsidor… ibland lite för många. 

Nackdelen med displayannonser är att du inte har lika stor kontroll över var de visas, eftersom de delas ut i ett nätverk på miljarder hemsidor. 

Självklart kan du ställa in målgruppsinriktning, men du har ingen större kontroll över vilka hemsidor som visar din annons. 

HTML5-annons (Banner)

En HTML5-annons är en ”vanlig” display eller bannerannons, men med fasta mått. 

Fördelen är att du kan designa dina annonser från början till slut helt själv. Du skapar en bild i ett bildredigeringsprogram (Photoshop, Bannerflow, Bannersnack) och laddar upp dem till Google så sköter de resten. 

HTML5-annonser är även väldigt vanliga för remarketing-kampanjer. 

Gmail-annonser

Googles displaynätverk sträcker sig långt bortom bara andra hemsidor. Gmail är också en del av nätverket! 

Med en Gmailannons visas din annons i inboxen hos din målgrupp (under fliken ”Erbjudanden”). 

Det är ett effektivt sätt att nå ut till t.ex. företagare och upptagna personer som spenderar mycket tid i inkorgen. 

Du kan även visa dina Gmail-annonser baserat på köp eller surfbeteende och målgruppsinriktning.

Video och Youtubeannons

Enn videoannons kan du antingen välja att visa på andra hemsidor via Googles displaynätverk, eller via YouTube. 

Genom att annonsera på YouTube kan du enkelt nå ut till personer som föredrar att titta på videos, och det ger sig chansen att göra ett starkt första intryck. 

Bästa tipset för att lyckas med sökmotormarknadsföring

Välj nyckelord noggrant, och försök att läsa mellan raderna när det kommer till vad en person faktiskt söker efter.

Relevans är nyckeln för att lyckas med sökmotorannonsering.

Som ett exempel; personer som söker efter ”LCHF” kanske faktiskt letar efter recept – inte en bok eller en guide om vad det är.

Väldigt breda nyckelord som ”LCHF” är extremt övergripande, och det kan vara svårt att förstå sökningens faktiska betydelse. Visa istället dina annonser på lite längre sökningar som ”LCHF receptbok” där det finns ett tydligt syfte med sökningen.

Till sist, börja smått och släpp det inte. Kostnaden för olika sökord varierar stort och kan lätt leda till väldigt höga annonskostnader om du får många oväntade klick.

Innehållsmarknadsföring

Innehållsmarknadsföring är samlingsnamnet för alla typer av innehåll som används i marknadsföringssyfte. Från video till blogginlägg, böcker, podcasts, checklistor, dokumentärer, och mycket mer.

Maskintillverkaren John Deere anses vara en av pionjärerna inom innehållsmarknadsföring, eftersom de var en av de första företagen som publicerade en branschspecifik tidning (”The Furrow”) för jordbrukare.

Men innehållsmarknadsföring är inte för dig om du är väldigt kortsiktig och vill ha snabba resultat.

Det är en väldigt effektiv metod för att långsiktigt bygga upp auktoritet hos din målgrupp, och dela med dig av kunskap. Innehållsmarknadsföring fungerar faktiskt bäst när du delar med dig av så mycket kunskap som möjligt!

Men vilken typ av innehåll är mest effektivt för att driva in nya affärer? Vilka kanaler borde du använda för att distribuera ditt innehåll? Hur når du din målgrupp?

Här är de mest effektiva typerna av innehållsmarknadsföring:

Dokumentera din resa

En av de mest populära formerna av innehåll är en dokumentation av en resa till ett specifikt mål.

Oavsett om du väljer att blogga, spela in videos eller podcasts, kommer du se mest framgång genom att dokumentera det du gör på en daglig basis.

Fördelarna med att dokumentera din resa är många. Dels släpper du in din målgrupp i din vardag, och låter dem lära känna dig. Och dels lär du ut vad du lär dig under resans gång.

Anledningen till att du bör dokumentera vad du gör – oavsett om det är din resa mot ett viktmål, mot ett omsättningsmål, mot din väg tillbaka från utmattning – vad det än är, så handlar det om att ge omvärlden en inblick.

Precis av samma anledning som vi älskar dokusåpor som Paradise Hotel, Big Brother, Robinson, och Superstars, älskar vi också att få följa med på en resa från början.

Oavsett om du är student, nyanställd, eller gammal marknadsveteran – att dokumentera din personliga eller ditt företags resa mot ett specifikt mål är det mest effektiva sättet att bygga upp en målgrupp…

Men det viktigaste av allt?

Du måste göra det på ditt sätt. Med hjälp av de kunskaper du redan har.

  • Om du är grym på att skriva men obekväm framför kameran – producera inte videos bara för att alla andra säger att det är mest effektivt.
  • Om du är grym på att prata men kan inte skriva bättre än en 7-åring – skriv inte blogginlägg bara för att alla andra säger att det är bäst.
  • Om du är grym framför kameran men hatar att skriva, försök inte att dokumentera din resa via en blogg. Ladda upp dina videos på Youtube.

Det går inte att säga tillräckligt ofta: Ta vara på de kunskaper du har, och utnyttja rätt kanal för de kunskaperna. Kanalen är bara mediet du använder för att marknadsföra ditt budskap.

Gratis resurser

Oavsett vilken bransch du befinner dig i, är en nedladdningsbar resurs alltid ett effektivt sätt att bygga upp en lojal målgrupp på.

Gratis resurser är innehållsmarknadsföring i sitt esse, och en av grundstenarna inom digital marknadsföring.

Så här går det till:

  1. Skapa innehåll om ett specifikt ämne (ex. ”Hur du går ned i vikt med periodisk fasta”)
  2. Skriv en kompletterande checklista eller ”mall” som läsaren kan ladda ned i utbyte mot en e-postadress (ex. ”10 livsmedel du alltid bör ha hemma under periodisk fasta”)
  3. Marknadsför ditt blogginlägg

Detta är den mest grundläggande strategin du kan använda. Och den fungerar alltid, så länge du skriver om någonting intressant.

Du kan erbjuda gratis resurser oavsett om du väljer att producera text-, video-, eller ljudbaserat innehåll.

Listor och topplistor

Det mest populära och konsumptionsvänliga innehållet som någonsin existerat är topplistor och listor.

”5 sätt att göra X”
”17 verktyg som hjälper dig göra Y”
13 saker du minns om du är född på Z-talet”

Listor och topplistor är ett populärt alternativ eftersom det är enkelt att förstå. Rubriken berättar vad du kommer få, och lämnar ett tillräckligt stort ”intressehål” för att det ska kännas värt att läsa, titta eller lyssna på.

De vanligaste och mest effektiva innehållstyperna:

  • Text: Att skriva artiklar regelbundet är den vanligaste formen av innehållsmarknadsföring. Det finns både företag och privatpersoner som har lyckats bygga upp enorma företag från en blogg på deras egen hemsida. Här kan du läsa vår guide om hur du startar din egen blogg.
  • Video: Video ökar konstant i popularitet, och fler och fler använder YouTube för att hitta svar på sina frågor. Eftersom YouTube också är den största videoplattformen är det ett självklart val för var du bör publicera dina videos. Videos ger dig även möjligheten att separera bilden och ljudet, så att du kan göra podcasts av dina videoklipp.
  • Audio: Nästan alla lyssnar på podcasts nuförtiden, och många föredrar det för att lära sig nya saker. Hur många gånger har du satt på en video på Youtube och bara lyssnat på vad de säger? Just därför är podcasting och all form av ljud en växande industri. Försök att publicera din podd på Spotify och iTunes, då plockar de flesta andra tjänster upp din podd också.

Välj innehållstyp beroende på vad du är bra på. Om du är jätteduktig på att skriva så kommer en blogg att fungera bäst för dig.

Om du gärna står framför en kamera så kommer video fungera bäst.

Samma gäller om du helst pratar in ditt budskap och gärna spelar in din egen röst, då är en podcast ett solklart val.

Sociala medier

Sociala medier är en paraplyterm för alla sociala nätverk som finns. Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube, Twitter, TikTok, Reddit, och Snapchat utgör den största delen av användare på sociala nätverk.

Sedan har du även mindre och mer nischade sociala nätverk som Quora, Dribbble, Slideshare, Fishbrain, WeHunt, Goodreads, Meetup, som för är byggda för en specifik målgrupp. Det finns många fler nischade nätverk, många fler än vad som skulle få plats här.

Men som digital marknadsförare är det otroligt viktigt att känna till var din målgrupp spenderar sin tid, för det är garanterat på en (eller fler) av de många sociala nätverken som finns där ute.

Målgrupperna för de olika sociala nätverken skiljer sig ganska mycket, så se till att du väljer rätt. Här är en lista över de största sociala nätverken, deras största användargrupp och vilken bransch de lämpar sig bäst för.

Socialt nätverkÅlderBransch
Facebook18-49Konsument/B2B
Instagram13-29Konsument
LinkedIn30-49B2B
YouTube18-49Konsument/B2B
Twitter18-29Konsument
TikTok16-24Konsument
Reddit18-29Konsument/B2B
Snapchat13-29Konsument

Pay-per-click-annonsering (PPC)

Pay-per-click (PPC) är en annonsmodell som låter marknadsförare visa annonser på en plattform, men enbart betala om någon klickar på annonsen.

Målet med en PPC-annons är att leda personen som klickar på den, till annonsörens hemsida eller app, där besökaren kan utföra en viss handling. Denna handling kan vara allt från att ringa ett telefonnummer, till att fylla i ett formulär, till att köpa en produkt.

Både sökmotorer och sociala medier (främst Facebook) erbjuder PPC-annonsering. Det är en väldigt effektiv annonsmodell jämfört med CPM (cost-per-mille; där du betalar en viss summa per 1000 annonsvisningar), eftersom du bara betalar när annonsen ger resultat.

Annonser är ett viktigt verktyg i varje digitala marknadsförares arsenal, eftersom det kan hjälpa dig att få fler besökare, fler leads, och fler kunder väldigt snabbt.

Det är dock viktigt att du inte lägger alla ägg i en korg, och fokuserar all marknadsbudget på PPC-annonser. För hur bra resultat annonserna än ger så är det viktigt att du inte är beroende av en enda kanal för att växa.

Så fort du stänger av annonserna, är all tillväxt borta med ett knapptryck. Och tillbaka med ett knapptryck. Det är det som gör det så förrädiskt, men samtidigt så fantastiskt.

Om du kan balansera PPC-annonsering med exempelvis e-postmarknadsföring eller SEO så har du en bra, välbalanserad digital strategi.

Affiliatemarknadsföring

Affiliatemarknadsföring innebär att du marknadsför ett annat företags produkter eller tjänster, i utbyte mot en provision.

Affiliatemarknadsföring är baserat på att dela med sig av intäkterna. Om du har en produkt som du säljer, men vill sälja mer av, kan du erbjuda andra personer en viss procent av varje försäljning de står för genom ett affiliatenätverk.

Om du inte har en produkt men vill tjäna pengar så kan du marknadsföra andras produkter och få en inkomst som affiliatemarknadsförare.

Strategier för affiliatemarknadsföring

Det finns många sätt att sälja andras produkter, och du har förmodligen köpt genom en affiliate driven sajt utan att ens veta om det.

Influencers

Den allra vanligaste typen av affiliatemarknadsföring har du förmodligen stött på i sociala medier och från influencers . ”Ange koden SARA10 i kassan för att få 10% rabatt”.

Alla stora influencers, oavsett om de är tv-kändisar, YouTubers, bloggare eller instagramprofiler sysslar med affiliatemarknadsföring (även om de flesta hellre kallar det för ”partnerskap”).

Bloggande och innehållsmarknadsföring

Affiliatemarknadsföring är perfekt lämpat för personliga bloggar. Det finns åtskilliga experter inom ett ämne som regelbundet lägger upp blogginlägg där de tipsar om olika produkter.

Istället för att försöka sälja produkter genom annonser, kan du med hjälp av en blogg t.ex. recensera produkter eller berätta mer utförligt om varför de är bra.

De flesta sajter som exempelvis testar de bästa tv-apparaterna eller bästa mobiltelefonen livnär sig på affiliateinkomster.

Prisjämförelser

Om du någon gång varit inne på Pricerunner eller Prisjakt så vet du att du kan hitta det lägsta priset för en viss produkt.

Det du kanske inte tänkt på är att dessa sajter får en provision varje gång ett klick leder till ett köp.

Sajter som är helt dedikerade till att lösa ett problem (i det här exemplet att hitta det lägsta priset), kan ofta bli väldigt stora och tjäna enorma summor pengar.

De har ofta ganska små utgifter jämfört med intäkterna, och det enda som begränsar deras intäkter är mängden besökare de får.

Produktrecensioner

Genom att recensera olika produkter kan du även tjäna pengar, särskilt om du har en stor målgrupp.

8-årige Ryan Kaji tjänade över 250 miljoner kronor under 2018 genom att recensera leksaker på Youtube.

Sajter som har bäst-i-test-topplistor tjänar ofta sin största inkomst genom affiliatenätverk.

Epostmarknadsföring

Epostmarknadsföring är för många synonymt med SPAM och jobbiga kalla pitchar.

Men, sanningen är att det är en av de mest effektiva marknadsföringskanalerna som existerar.

Om du har ett företag och inte använder e-post för att marknadsföra dig så borde du verkligen börja nu.

Vanligast är att skicka ut nyhetsbrev. Men det mest effektiva sättet?

Att skicka ut regelbundna e-postkampanjer med värdefullt innehåll, minst 1 gång i veckan. Det bästa av allt är att e-postmarknadsföring även går att automatisera.

Genom att skapa en e-postslinga som automatiskt skickar ut ett mail någon gång i veckan, under 4-12 veckors tid, är ett otroligt effektivt sätt att hålla dina potentiella kunder ”levande”.

Många av världens största företag, särskilt inom e-handel, har e-post som största och mest effektiva säljkanal.

Sammanfattning

Digital marknadsföring handlar om relevant kommunikation. Och det sträcker sig långt utanför bara internet.

Den mesta marknadsföringen idag är faktiskt digital, eller har minst ett digitalt steg i ledet.

Internet och dess många kanaler är bara ett av många medier du kan använda för distribuering, men i slutändan handlar det om att få uppmärksamhet och att få din målgrupp intresserad.

Alla dessa kanaler har en inlärningskurva och lämpar sig för olika syften.

PPC-annonsering passar bäst för företag som vill trycka på gasen, eller som har pengar att spendera.

Innehållsmarknadsföring och SEO är lika effektivt för den som vill tjäna pengar på att blogga, som för ett företag som vill driva in fler affärer långsiktigt och kostnadseffektivt.

Vilken marknadskanal vill du helst lära dig mer om? Skriv en kommentar här nedan så svarar vi så fort vi kan.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *